Als je een webwinkel hebt waar je producten of diensten verkoopt, dan wil je natuurlijk zoveel mogelijk producten verkopen. Vroeger was dit vrij eenvoudig, vooral omdat er amper concurrentie was op het internet. Tegenwoordig stikt het op de Nederlandse markt van de webwinkels en is het zeer lastig om elke dag voldoende bestellingen binnen te krijgen. Dit heeft er allemaal mee te maken dat vrijwel iedere webwinkel investeert in de online marketing van hun webwinkel. Webwinkels die hier dus niet aan meedoen, hebben automatisch al verloren en je wilt niet hebben dat jouw webwinkel bij de verliezers hoort. Het is dus erg belangrijk om voldoende te investeren in de marketing van jouw onderneming.
Vormen van online marketing
Online marketing is een zeer breed begrip, maar voor een webwinkel zijn de belangrijkste vormen van online marketing: SEA (Search engine advertising) en SEO (Search engine optimization). Vrijwel iedereen in Nederland maakt gebruik van een zoekmachine zoals Google om op zoek te gaan naar informatie, een dienst of een bepaald product. Het is dus erg zonde als jouw webwinkel niet in de resultaten van zo’n zoekmachine getoond wordt. Dit kan je bijvoorbeeld toepassen door betaald te adverteren. Je betaalt dan een bepaald bedrag als de zoekmachine iemand doorverwijst naar jouw website, maar ook kan je SEO toepassen. SEO is belangrijk voor het behalen van een uitstekende positie binnen de organische zoekresultaten.
Automatiseer de email marketing van je webwinkel
Na enkele weken tot maanden na de lancering van jouw webwinkel, zul je voldoende ‘leads’ verzameld hebben die je goed kan gebruiken voor verschillende vormen van marketing. Een van deze vormen is email marketing. De bedoeling van het toepassen van een email campagne, is het overhalen van nieuwe en/of bestaande klanten om (opnieuw) een aankoop te doen. Voor webwinkels is dit zeer belangrijk, want door het toepassen van email marketing weten zij klanten aan de webwinkel te binden. Het opzetten en beheren van een email campagne is zeer ingewikkeld als je geen gebruik maakt van software die jou daarbij kan ondersteunen. Daarnaast wil je niet alle emails handmatig verzenden, want anders ben je over een eeuwigheid nog niet klaar. Het is daarom raadzaam om software zoals Emarsys toe te passen. Dit systeem kan jou ondersteunen bij het maken en beheren van een succesvolle email campagne. Daarnaast verstuurt dit systeem ook de emails naar de klanten zodat je dat niet zelf hoeft te doen.