MKB bedrijven komen vaak in de problemen doordat één of meer van hun klanten te laat of niet betalen. Zeker als je één of meer klanten hebt die een significant deel van je omzet vertegenwoordigen speelt dit. Veel ondernemers onderschatten dit risico of hebben er onvoldoende oog voor. En dat kan verstrekkende gevolgen hebben, want de liquide middelen die vast zitten in je debiteuren heb je vaak nodig om aan je eigen verplichtingen te voldoen. Strak debiteurenbeheer is daarom essentieel. Het vraagt even tijd om dit goed neer te zetten, maar dat is zeker de moeite waard. In dit blog vertellen we op hoofdlijnen hoe je dit kunt doen.
Hoe organiseer ik mijn debiteurenbeheer?
Als iets belangrijk is dan is het over het algemeen de kunst om te zorgen dat er voldoende focus op is. Als je meerdere werknemers hebt organiseer je dit door er iemand verantwoordelijk voor te maken. Dan weet je in ieder geval dat het de juiste aandacht krijgt. Daarbij kun je een KPI met bijbehorend doel vaststellen zodat diegene weet waar ernaar toe gewerkt moet worden. Meestal wordt dan de omloopsnelheid debiteuren gebruikt. Daarmee zie je hoe lang een factuur gemiddeld uit staat. Door dit te volgen krijg je ook een beeld of de acties die je doet op het gebied van debiteurenbeheer effect hebben. Als randvoorwaarde is het belangrijk een goed systeem te hebben waarmee je kunt factureren, maar waarmee je ook kunt zien of de betreffende factuur betaald is. Zo zie je dus ook snel of de betalingstermijn wordt overschreden. Met deze zaken kun je er dus kort op zitten door bijvoorbeeld kort na het overschrijden van de debiteurentermijn de herinneringsfactuur te versturen en wanneer deze niet betaald wordt in contact te treden met deze betreffende klant. Dit levert vaak al goede resultaten op. Je klant zal je factuur zeker wat meer prioriteit geven.
Aanvullende maatregelen
Naast het organiseren van je debiteurenbeheer kun je aanvullende maatregelen nemen om je debiteurenbeheer te verkleinen. Een belangrijke hierin is het afsluiten van een kredietverzekering. Hiermee kun je als eerste voordat een prospect klant wordt een kredietwaardigheidscheck doen en heb je dus inzicht of deze prospect tijdig de facturen kan betalen. Ook heb je de mogelijkheid om uit te besteden aan een incassobureau. Zij hebben veel ervaring en middelen om je factuur alsnog geind te krijgen. Werkt dit allemaal niet dan is je vordering verzekerd of in ieder geval een deel daarvan.