Heb je een eigen business en merk je dat de groei van je bedrijf stagneert of niet meer zo snel gaat als eerder? Dat is niet raar. Het komt namelijk vaker voor bij ondernemers dat de groei op een gegeven moment niet meer zo hard gaat als op het begin. Vaak heeft dit te maken omdat de focus op het laten groeien van het bedrijf er niet meer is. Dit kan komen door verschillende zaken. In deze blog geven we je een aantal tips hoe jij met je bedrijf kan blijven groeien en hoe je als ondernemer weer de focus krijgt om bezig te zijn met de groei van je bedrijf.
Elimineer randzaken
Veel ondernemers zijn bezig met allerlei zaken behalve met de groei van hun bedrijf. Dit gebeurt vaak niet bewust maar dit ‘sluipt’ erin. Dit kan komen omdat er bijvoorbeeld veel vragen komen vanuit klanten of omdat je opeens veel praktische zaken op je bord krijgt als je personeel aanneemt. Het is daarom belangrijk om deze zaken direct te elimineren van je eigen lijstje. Dit kan je doen door bepaalde randzaken uit te besteden of door iemand aan te nemen die dit allemaal kan gaan oppakken. Dit zal op het begin geld kosten maar het is een investering die je kan inzetten om de focus terug te krijgen die ervoor zorgt dat je uiteindelijk weer kan groeien.
Investeer in groeimiddelen
Er zijn verschillende mogelijkheden die je als onderneming kan gebruiken om weer te kunnen groeien. Een investering kan hierbij helpen. Je kan dit realiseren door een zakelijke lening af te sluiten. Je zakelijk lening berekenen doe je gemakkelijk online, waardoor je precies weet hoeveel je kan lenen, hoe hoog de rente is en in hoeveel je jaar je dit weer moet terug betalen. Vaak kan dit in termijnen waardoor dit niet direct grote impact heeft op je kosten.
Maak een plan
Wanneer je weer de focus op groeien wilt krijgen is het slim om een plan voor jezelf te maken. Een plan kan helpen om je doelen te behalen. Zorg ervoor dat je een jaarplan maakt die je vervolgens opdeelt in verschillende deelplannen. Heb je dit gedaan, dan is het verstandig om voor jezelf een weekplanning te maken, en deze op te delen in verschillende dagen. Wanneer je voor jezelf een planning maakt weet je zeker dat er tijds is om te kijken naar hoe je weer kan groeien met je bedrijf. Een planning helpt ook om uiteindelijk niet uren lang in de avond nog achter een scherm te zitten.